Google Ads
BLOG

Enkele tips & tricks voor je Google Ads Campagne

google ads blog

SEO en SEA: wat is het verschil?

7 November 2022

SEO en SEA zijn twee termen die vaak worden gebruikt in de wereld van online marketing en digitale strategie. Hoewel beide termen gerelateerd zijn aan het vergroten van de online zichtbaarheid van een bedrijf, zijn er belangrijke verschillen tussen SEO en SEA.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization en verwijst naar het proces van het optimaliseren van een website om hoger te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Het doel van SEO is om onbetaald organisch verkeer naar je website te leiden door het verbeteren van de rangschikking van de site in de zoekresultaten. Als je niet op de eerste pagina verschijnt in Google, is de kans heel klein dan je site veel bezoekers trekt.

SEO is een lange-termijnstrategie die is gericht op het opbouwen van de autoriteit van een website en het creëren van waardevolle en relevante inhoud voor gebruikers. Het kan enige tijd duren voordat de resultaten van SEO zichtbaar worden, maar als het goed wordt gedaan, kan het een enorme impact hebben op de online zichtbaarheid en het succes van je bedrijf.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising en is een vorm van online adverteren waarbij adverteerders betaalde advertenties plaatsen in de zoekresultaten van zoekmachines. Deze advertenties worden weergegeven helemaal bovenaan de organische zoekresultaten. Meestal zijn het zo'n 3 à 4 advertenties. Ze worden getoond aan gebruikers die zoeken naar specifieke zoekwoorden of zoektermen.


In tegenstelling tot SEO is SEA een korte-termijnstrategie die gericht is op directe zichtbaarheid en resultaten. Je kan snel en effectief je doelgroep bereiken door middel van gerichte zoekwoorden, demografische targeting en andere functies die worden aangeboden door advertentieplatforms zoals Google Ads. SEA levert meer directe resultaten op dan SEO, maar dat heeft dan ook zijn prijs.


seo-sea-verschil


De belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA

Het grootste verschil tussen SEO en SEA is de manier waarop ze werken en de resultaten die ze opleveren:

  1. 1. Kosten
    SEO is in principe gratis wanneer je zelf je site optimaliseert. SEA is sowieso betalend omdat je Google betaalt per klik op je advertentie. Die kost (CPC) varieert onder andere naargelang het aantal mensen dat je product zoekt en de concurrentie die op dezelfde zoekwoorden adverteert.
  2. 2. Tijd
    SEO is een langetermijnstrategie die maanden of zelfs jaren kan duren voordat resultaten zichtbaar worden. SEA daarentegen zorgt onmiddellijk voor verkeer naar je site.
  3. 3. Duurzaamheid
    Door een goede positie in de zoekmachine (SERP) levert SEO continu verkeer op, zelfs als er geen optimalisatie plaatsvindt. SEA kent geen blijvend voordeel: als het budget op is, verdwijnen de advertenties.
  4. 4. Relevantie
    Google hecht veel waarde aan de relevantie van een website ten aanzien van bepaalde content. SEO draagt bij tot een algemene autoriteit en geloofwaardigheid, terwijl SEA enkel gericht is op het krijgen van meer direct verkeer naar je site.

SEO of SEA? Ga voor een combinatie van SEO en SEA. In het begin heb je SEA nodig om snel bezoekers op je site te krijgen. Uit SEA campagnes leer je welke zoekwoorden klanten gebruiken en welke argumenten belangrijk voor hen zijn. Die kennis kan je dan toepassen om je SEO te optimaliseren. Is je SEO beter, dan zal je SEA daar ook van profiteren.


Waar je voorkeur ook naar uitgaat, beide strategieën vragen een professionele aanpak. Voor SEO heb je kennis van webdesign nodig én moet je relevante teksten kunnen schrijven waarbij je de nodige SEO regels toepast. SEA kan je ook zelf starten maar als je zaken niet goed instelt, ben je snel je geld kwijt zonder enig resultaat.

Andere vragen over SEO of SEA?

Vraag het ons gerust, geheel vrijblijvend, we kijken graag hoe we u kunnen helpen.

Stel hier uw vraag