SEO
Search Engine Optimization

Scoor hoog in Organische Search

SEO
W

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization en verwijst naar het proces van het optimaliseren van een website om hoger te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Het doel van SEO is om onbetaald organisch verkeer naar je website te leiden door het verbeteren van de rangschikking van de site in de zoekresultaten. Als je niet op de eerste pagina verschijnt in Google, is de kans heel klein dan je site veel bezoekers trekt.

Een hogere positie in de zoekresultaten wordt bereikt door het optimaliseren van verschillende elementen op de website, zoals inhoud, metadata, links, technische prestaties en meer. Google evalueert maar liefst zo'n 200 factoren van je site om de rangschikking te bepalen. In grote lijnen zijn deze factoren onder te verdelen in 3 delen:


SEO audit

1.    Techniek
Dit deel heeft te maken met het technische aspect van de website: de structuur van de site, de laadsnelheid, de veiligheid (https), de responsiviteit (mobielvriendelijkheid), de leesbaarheid van de tekst, foutmeldingen bij dode links enz. Allemaal zaken die zorgen voor een goede gebruikerservaring.

2.    Inhoud
Content is King. Google vindt je website vooral op basis van de tekst die er op staat. Beelden en video's kan Google niet lezen (behalve de summiere alt-tags). De tekst moet relevant en waardevol zijn voor de gebruiker, wanneer die op zoek is naar informatie die gerelateerd is met de jouw producten of diensten. Naast de tekst en de kwaliteit ervan, hecht Google extra belang aan bijvoorbeeld woorden in titels en aan vetgedrukte woorden.

3.    Linkbuilding
Hoe meer links van andere sites naar jouw site, hoe meer je site gevonden wordt. Voor Google is dat een teken van autoriteit. Let wel op dat enkel kwalitatief goede websites positieve resultaten geven. Linkbuilding via kunstmatig daarvoor opgerichte sites werkt averechts.

SEO is een lange-termijnstrategie die is gericht op het opbouwen van de autoriteit van een website door het creƫren van waardevolle en relevante inhoud voor gebruikers. Het kan enige tijd duren voordat de resultaten van SEO zichtbaar worden, maar als het goed wordt gedaan, heeft het een enorme impact op de online vindbaarheid en het succes van uw bedrijf.


Praat met een SEO Specialist  

S

SEO Optimalisatie: enkele tips


Zoekwoorden onderzoek

Maak een lijstje met de zoekwoorden waarop u gevonden wil worden. Gebruik de Google Zoekwoordplanner, SEMrush of Ahrefs om zoektermen te vinden die betrekking hebben op uw website en waarin uw doelgroep interesse heeft. Denk aan algemene zoekwoorden maar ook meer specifieke long-tail zoekwoorden die een meer gerichte doelgroep aantrekken. Analyseer het zoekvolume en de concurrentie op de geselecteerde zoekwoorden. Probeer een balans te vinden tussen zoekwoorden met een goed zoekvolume en redelijke concurrentie.

Content schrijven

Kijk op uw site welke pagina's u kan optimaliseren voor welke groep keywords. Zijn er geen pagina's die in aanmerking komen? Dan maakt u best nieuwe landingspagina's aan. Zorg ervoor dat de zoekwoorden en varianten van de zoekwoorden in de tekst voorkomen (niet overdrijven!) en in de titels. Ook de meta titel en meta beschrijving die in de code van de pagina staan, zijn uiterst belangrijk.
Schrijf relevante content voor uw bezoekers. Zorg dat ze op uw website het antwoord vinden op hun vraag. Zo blijven ze langer op uw site en verkennen ze mogelijk meerdere pagina's. Dat is een belangrijke indicator voor zoekmachines. De zoekmachine van Google is steeds slimmer geworden in het begrijpen van de intentie achter zoekopdrachten en het leveren van relevante resultaten aan gebruikers.

Gratis Google Tools

Meldt uw site aan bij Google Search Console. Dat is een gratis service van Google die u inzicht geeft in hoe uw website presteert in de zoekmachine. U ziet er met welke zoektermen uw site gevonden wordt, welke pagina's fouten vertonen en welke eventuele technische problemen er zijn die u het best oplost.
Een andere gratis tool is PageSpeed Insights waarmee u te weten komt hoe snel uw site laadt en wat u kan doen om de laadsnelheid te verbeteren.

Intern linking

Interne links zijn links op een pagina van uw site naar een andere pagina binnen uw site. Ze zijn gemakkelijk toe te voegen en maken de structuur van de site duidelijk voor bezoekers en voor webcrawlers. Als de interne links goed gestructureerd zijn, verhoogt dat de gebruikservaring van de bezoeker: ze helpen om gemakkelijker door de website te navigeren.

Extern linking

Externe links, ook wel bekend als backlinks, zijn links van andere domeinen naar uw site. Ze vormen een zeer belangrijke factor in SEO, en dan vooral links van relevante domeinen die een hoge autoriteit hebben. Zoekmachines zien deze links als aanbevelingen van andere sites en beschouwen uw website als waardevol en betrouwbaar.
Hoe kom je aan zo'n links? Schrijf waardevolle content zoals een relevant blogartikel, een gastartikel of persbericht en zoek andere sites voor wie deze content interessant is. Probeer uw artikel of een link naar uw artikel op die sites te plaatsen. Streef naar kwaliteit in plaats van kwantiteit.

S

SEO Audit


Wilt u weten hoe u er nu voorstaat en wat u kan verbeteren? Vraag dan onze SEO Audit aan. We bepalen welke zoektermen belangrijk zijn voor u en wat uw huidige score is. We kijken ook wie uw concurrenten zijn en hoe hoog zij scoren.

Op basis van deze gegevens adviseren we u hoe u bestaande pagina's op uw site het best verbetert en welke extra landingspagina's eventueel aangemaakt dienen te worden.

Naast deze content-optimalisatie evalueren we belangrijke technische zaken zoals mobielvriendelijkheid, snelheid, indexering en andere. We lijsten technische problemen op die uw webdesigner dan kan verbeteren.

Tenslotte kijken we naar het aantal linkende domeinen en uw domein autoriteit. En geven u advies hoe u deze kan verhogen.


Vraag een SEO Audit aan  

G

Geniet van onze meerwaarde

Meer dan 15 jaar Ervaring met SEO webdesign

Zowel B2C als B2B

Geen Contract of langdurige verbintenis vereist

Opgestroopte mouwen en persoonlijke service

B

B2C Case

Op nr 1 in Organische Search


Tuinwerken Bassie klopte bij ons aan om zijn site te vernieuwen. Op basis van een zoekwoordenanalyse, bepaalden we de structuur en pagina's. Doelstelling was zo hoog mogelijk organisch scoren met "tuinwerken dendermonde". Door technische en content optimalisatie stonden we een tijd later helemaal bovenaan.

SEO

Andere Vragen over SEO?

Vraag het ons gerust, geheel vrijblijvend, we kijken graag hoe we u kunnen helpen.

Stel hier uw vraag