Via een lijst met producten (lees: een exportbestand uit de productdatabase van uw website) verschijnen er advertenties in Google. "Klaar is Kees" denkt u misschien, maar zo eenvoudig is het spijtig genoeg niet. Succesvolle en rendabele Google Shopping campagnes vragen:
Met goed beheer leveren Google Shopping campagnes alsmaar een hogere ROI op. Omdat de perfect meetbare resulaten informatie geven over welke producten het meeste opleveren.
Shopping campagnes dienen continu bijgestuurd te worden. Naargelang de resultaten zijn meerdere strategieën mogelijk. Zo kan een brand/non-brand strategie met een apart budget en prioriteitsniveau succesvol zijn. Of het creëren van meerdere campagnes op basis van populaire producten of producten met een hoge marge.
Het is vaak rendabeler u te concentreren op waar u goed in bent: uw zaak of organisatie. U kent immers de uitdrukking: "Schoenmaker blijf bij uw leest". Besteed uw Google Shopping daarom uit aan een specialist, een Google Partner, om uw campagne te beheren. U kunt dan met kennis van zaken de rekensom maken en beslissen: weegt het rendement van het optimaliseren en uitbesteden op tegen de kostprijs?
Met de nieuwe Performance Max campagnes neemt Google een groot deel van het werk op zich. Performance Max campagnes zijn volledig automatisch: op basis van uw input creëert Google advertenties die op diverse kanalen vertoond kunnen worden. Naast Google Search en zoekpartners is dat ook mogelijk in het Display-netwerk, op Discover, Gmail, YouTube en andere videokanalen en Google Maps. Een straffe campagne die Smart Shopping campagnes vervangt en uitbreidt:
Nadeel is wel dat u alles uit handen geeft en weinig kunt bijsturen. Ook lost Google weinig details over waar de advertenties verschijnen, bij welke zoekopdrachten enz. Desondanks geven Performance Max in veel gevallen goede resultaten. Heeft u al een Shopping campagne lopen, dan is het zeker aangewezen dit uit te testen. Voor nieuwe webshops kan u beter starten met de klassieke Shopping campagnes om de eerste conversies te genereren.
Omni-Electric verkoopt een breed gamma elektrisch materiaal aan de doe-het-zelver. We startten met Shopping campagnes opgedeeld volgens het aanbod. Al snel werd de webshop een succes met een lage Cost per Conversie en een hoge ROAS.
"Wanneer je veel conversies genereert in een korte periode, is overschakelen naar Smart Shopping een goede keuze. Door het grote aantal conversies kan Google optimaal presteren en de resultaten nog verbeteren."
Haarboetiek is de haarproducten specialist bij uitstek met meer dan 10.000 artikelen in zijn gamma. In deze hoog concurrentiële markt verbeteren we continu het aantal Conversies waarbij de Cost per Conversie (een verkoop) afneemt.
"Shopping campagnes moeten dagelijks bijgestuurd worden. De concurrentie zit ook niet stil. Als een goed lopend artikel plots niet meer verkoopt, moet dat meteen bijgestuurd worden."
Vraag het ons gerust, geheel vrijblijvend, we kijken graag hoe we u kunnen helpen.